Sunday 16 August 2015

Selamat Tinggal Kedah

Selalunya sebelum ini aku selalu turun ke negeri kedah. Turun ke negeri utara ni bukan sebab nak berjalan-jalan, jumpa kawan, makan angin, bertunang or sebab ada girlfriend dekat kedah ni. But lebih kepada nak jumpa father. Dulu Ayah aku berkerja kat sini lebih kurang 3 years. Since sejak aku Diploma semester akhir semester 6. Waktu ayah aku kena tukar dekat kedah ni memang terasa amat sakit sekali di hati. Sebabnya aku terpaksa hidup berjauhan dengan ayah aku. Ye lah tidak aku tinggal di Shah Alam bersama dengan ayah aku. Then di kemudian hari aku terpaksa seperate dengan ayah aku dan aku terpaksa tinggal dengan my Mother and my Sister. Tapi kalau tinggal berjauhan tu masih tak sakit sangat lagi. Yang menjadi sakit adalah sikap segelintir para perkeja (Majikan). Ya aku tahu ayah aku merupakan seorang pegawai polis. Hidup berpindah-randah ini adalah perkara biasa apabila seseorang tu sertai pasukan polis. Hidup sebagai seorang pegawai polis ni memang hidup berpindah randah. Sekejap terpaksa ke sana dan kemudian terpaksa ke Sini pulak. Macam2 pening juga kadang-kadang memkirkan masalah pindah randah ni.

Yang menyakitkan aku ialah yang sebenarnya ayah aku tak kena pindah pun dekat or transfer ke kedah ni. Yang sebenarnya orang lain yang kena transfer. But biasalah politik dalam kerja ayah aku kena transfer jugak. Biasalah bukankah kita selalu dengar dalam polis untuk cemerlang bukanlah berdasarkan pencapaian akademik but berdasarkan sistem bodik-mebodik. Hari ni bodik-membodik tak tahulah pulak kalau esok dalam polis mengamalkan sistem sogokan berjumlah 1????. Yang sebenarnya yang kena tukar tu tak nak pergi kedah sebab dia cakap dekat kedah banyak orang melayu and even dia cakap kedah tu jauh dari rumah dia. Boleh ke bagi alasan mcm tu. Gila ke apa?. Senang sungguh bagi alasan mcm tu dalam kerja. Tak pasal2 lepas tu ayah aku pulak yang kena ditukarkan kan di kedah yang mana sebelum ni ayah aku dah pernah kena kerja ke utara. So sad and unfair.

Tapi takpelah terima jelah masalah yang dihadapi ni. Ayah aku pergi jugak dekat kedah. Kerja dekat sana. Masalah pun menimpa masa ayah aku di kedah. Mula2 masa ayah aku berkerja di kedah ni tak terasalah sangat dalam berapa bulan. But after then rumah yang keluarga aku duduk di kuaters polis sek 9 ni terpaksa di berikan kepada orang lain untuk diduduki. Why?. Kenapa terjadi mcm ni. Sedih bukan kepalang. Alasan nye mudah ayah aku dah tak kerja lagi di IPD shah alam ni so it means that kitaorang dah tak layak (DISQUALIFIED) untuk duduk kat kuaters polis sek 9 ni. So Sad and Bad lucks. So terpaksa cari rumah lain untuk disewa. Dapatlah rumah sewa dekat Condominium sri permata sek 9 ni. Kat sinilah lah masalah bermula perberlanjaan rumah menjadi berganda. Berbeza dengan duduk kat kuaters polis, duduk tak perlu bayar sewa. Free of charge.

Tapi skrg Alhamdulilah. Ayah aku dah ditukarkan tempat kerja. Skrg ayah aku bekerja di bukit amann di Kuala Lumpur. Jadi skrg perberlanjaan kami tidaklah terbeban sangat. Boleh berjimat cermat. Ayah aku telah pun dinaikan pangkat dari supt ke ACP. Thanks god.. Yang sedih nye lepas ayah aku kena tukar ke KL bukit aman ni. Aku tak akan ke kedah lagi lepas ni. X bolehlah nak rasa naik kapal terbang fire fly or malindo air lagi. Even lepas ni jarang akan ke Langkawi. This is because sebelum ni datang ke langkawi or kedah sebab ayah aku kerja dekat sana. Datang untuk melawat or sometimes pergi jalan ke langkawi. X boleh lagi nak makan kat hotel. Hahaha ialah makan kat hotel kedah ni murah compared kat shah alam ni mahal nak mampus. Sedih juga sebab kat kedah ni banyak lagi tempat aku x explore. It's ok... I'm fine. So apa pun nak cakap selamat tinggal kedah ada masa kita berjumpa lagi.



Makan besar sebelum ucap sayonara kepada kedah
Sayonara (Goodbye)


No comments:

Post a Comment