Sunday 16 August 2015

FIM-Post Society

Pengajian Diploma dan Degree dah pun lepas. Skrg ni aku tengah focused pengajian dalam bidang master di UITM Shah alam puncak perdana. Pengajian master nampak seronok dan kedengaran gah di kalangan ramai pihak para pelajar, masyarakat, keluarga dan di kalangan saudara mara. Sepanjang pengajian Diploma dan Degree ni aku jarang menyertai mana2 persatuan yang terdapat di UITM. Banyak masa aku habiskan dengan belajar membaca dan belajar. Dunia di UITM hanya belajar dan membaca. Berjumpa dan bersosial dengan kawan2 pun jarang. Kalau berjumpa dengan friend pun just untuk discuss pasal assignment. Banyak masa aku habiskan membaca dan belajar di UITM dan aku kurangkan masa untuk pergaulan sebab aku tahu aku ni bukan boleh dikategorikan sebagai orang brilliant, genius or intelligent. Tapi kalau dikategorikan sebagai rajin, tahan penat dan effort yang tinggi dalam belajar. YES THAT ME. Belajar dan membaca setiap pagi dan malam dan masa yang teluang yang ada.

Tapi masa masa pengajian Master ni aku ubah sedikit cara hidup aku. Aku mula berjinak-jinak dengan society or Club. Aku cuba mula bergaul dan bersosial dengan orang. Dengan membuat sedikit joke, gelak bodoh and with the help of social media. Yes i can make a friend. A lot friend. Dalam pengajian Master ni society yang aku join tu ialah FIM Post Grad Society. Agak fun jugak bila join society or Club ni tapi kadang-kadang rasa mcm membazir masa pun ada. Pengalaman yang aku dapat dalam society ni adalah mcm mana nak buat or managed event. Disebabkan aku masih hijau lagi dalam dunia society and Club ni so aku lebih banyak memerhati dan diberikan tugasan yang ringan compared dengan mereka yang lebih berpengalaman dalam society ni. Dari sini aku masih sedar aku masih lagi kekurangan ilmu pengatahuan dalam bidang entertain orang. But it's ok. Masih ada masa untuk belajar.

Rupa2 baru sedar pentingnya join society ni. Because join society ni mengajar kita mcm mana nak bekerja satu hari nanti. Thus it can be concluded that knowledge not only from your formal learning through class and reading at level of university. We also should acquire or obtain knowledge from informal learning such as joining a society or clubs. So ingat bila kat universiti jinak-jinakkan diri dengan society. Sebab knowledge ni mengajar kamu mcm mana nak berkeja satu hari nanti. Pengalaman aku sepanjang society ni boleh kategorikan seronok jugak. Sometimes kadang2 rasa malas pun ada ialah sebab kena attend meeting every weeks. Dah lah rumah jauh kat sek 9 kena drive untuk ke puncak perdana. kadang2 malas nak bangun pagi2 buta untuk attend society ni. However kena gagahkan diri jugak. BE STRONG and kuatkan semangat. 

Dalam society FIM Post Grad ni first event yang aku terlibat ialah manage hi-tea program. Hi-tea program ni merupakan program event untuk para pelajar cemerlang yang dapat dekan dalam satu-satu semester. Disebabkan pelajar master ni sikit so event ni dibuka kepada semua pelajar master. Tiada had. Compared dengan degree student kehadiran untuk ke program hi-tea ni diterhadkan. Kehadiran adalah untuk mereka yang dapat dekan bagi satu-satu semester. MCM2 kerja yang dibuat untuk event sampai kena balik tengah malam. That ok. Kalau nak bersosial kenalah korbankan masa sedikit tapi taklah sampai melarat sampai tak study.

 Waktu join society ni yang seronok jugak adalah dapat mengenali kawan2 baru dan dapat mengenali para lecterur. Korang mesti cakap aku kan dah kenal lecterur sebab aku dah 5tahun dalam course aku ni. Yes that right. Itu diploma dan dan degree punya lecterur aku kenal tapi kalau master ni kebanyakan lecterur adalah lecterur Ph.d. Semuanya lecterur yang aku x kenal dan jarang kenal dan tahu. Masakan tidak lecterur level master mengajar budak Diploma dan Degree and Ph.d lecterur mengajar master student. However sometimes Ph.d lecterur mengajar degree student sebab biasalah uitm masih kekurangan tenaga pengajar. Lecterur Ph.d tak ajar diploma student ok. Sebab kalau dia ajar korang nanti ramai yang tak habis pengajian pulak. Ramai yang terkandas. HAHAHA. So bila join society ni aku boleh kata aku dah sedikit knowledge pasal nak entertain people, bersocial and manage even. 

Selain tu waktu aku join society ni aku juga terlibat dalam membuka gerai makanan untuk postgraduate society. Purpose adalah untuk gain income untuk society. Masak2 aku tak tahu sangat. So jadi aku lebihkan focused pada bantu apa2 yang patut untuk majukan gerai postgrad. sorry guys tak tahu memasak. So banyak benda yang tidak boleh dibantu. 



















 

No comments:

Post a Comment